Dzięki wspólnym wysiłkom, w szczególności współpracy oraz pomocy prawnej naszego mieszkańca pana Michała Sowińskiego, jednego z najbliższych sąsiadów planowanej inwestycji budowy masztu telefonii komórkowej, Burmistrz Gminy Żukowo w dniu 08.12.2016 r. zawiesił postępowanie w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającej na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej (znak sprawy: UN-PZ.6733.109.2016.WL).
Poniżej prezentujemy obwieszczenie informujące o zawieszeniu postępowania administracyjnego. Podstawą zawieszenia postępowania był wniosek pana Michała Sowińskiego o przystąpieniu do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działki 545/2 w Chwaszczynie, na której planowano zlokalizować inwestycję. W naszej opinii jest to jedyna skuteczna metoda zablokowania lokalizacji tak wysokiego masztu aby zarówno dziś jak i w przyszłości nie było możliwości postawienia tak wysokich obiektów na wskazanej działce.
Aby wesprzeć prowadzone działania można składać podpisy, które zostaną złożone w imieniu pozostałych mieszkańców do Burmistrza Gminy Żukowo, aby zarówno Burmistrz jak i radni Rady Miejskiej w Żukowie mieli nasze poparcie na przyjęcie wnioskowanego rozwiązania.
Równocześnie grupa mieszkańców przygotowała pismo [treść pod artykułem – przyp. red] wyrażające protest przeciwko samej inwestycji budowy masztu, które równolegle można podpisywać. Tę akcje koordynuje Krzysztof Glaza – członek Rady Sołeckiej i Ochotniczej Straży Pożarnej w Chwaszczynie. Obydwa pisma są już 'w obiegu’ wśród mieszkańców Chwaszczyna, jednak każdy z Państwa, kto chciałby wesprzeć nasze działania może we własnym zakresie zbierać podpisy wśród sąsiadów
W celu przekazania podpisanych pism proszę o kontakt pod adresem e-mail: soltys@rada.chwaszczyno.pl lub nr telefonu 500 079 748 lub pozostawienie w sklepie ABC przy ul. Oliwskiej 88 u państwa Elżbiety i Sławomira Kolka.
Poniżej prezentujemy przesłany do Burmistrza Wojciecha Kankowskiego protest:
Protest mieszkańców
przeciwko budowie stacji bazowej telefonii komórkowej AERO 2 Sp. z o.o.
wraz z wykonaniem zasilania elektroenergetycznego
na terenie działki nr 545/2 w miejscowości Chwaszczyno gmina Żukowo
W następstwie obwieszczenia Burmistrza Gminy Żukowo z dnia 09 listopada 2016
nr UN-PZ.6733.109.2016.WL, w sprawie zawiadomienia o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającej na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej AERO 2 Sp. z o.o. wraz z wykonaniem zasilania elektroenergetycznego na terenie działki nr 545/2 w miejscowości Chwaszczyno stanowczo sprzeciwiamy się budowie ww. stacji bazowej telefonii komórkowej oraz wykonaniu zasilania elektroenergetycznego na terenie ww. działki w Chwaszczynie. Decyzji ustalającej lokalizację inwestycji celu publicznego zarzucamy niezgodność z przepisami prawa oraz naruszenie interesu społecznego.
Na wstępie warto zaznaczyć, że obwieszczenie jest obarczone błędem, ponieważ jak wynika z treści obwieszczenia „Urząd Gminy w Żukowie zawiadamia o wszczęciu postępowania” (linia nr 4 obwieszczenia), podczas gdy jedynym właściwym organem w tym zakresie jest Burmistrz Gminy Żukowo, a nie budynek, w którym znajduje się siedziba władz Gminy. Obwieszczenie powinno być wydane od nowa w brzmieniu i treści zgodnym z prawem.
Decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego zarzucamy niezgodność z prawem, w szczególności:
1) naruszenie przepisów z zakresu ochrony krajobrazu w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 7) ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody i art. 2 ust. 2 pkt 5) ww. ustawy w zakresie, w jakim skarżona inwestycja stoi w sprzeczności z obowiązkiem ochrony walorów krajobrazowych w miastach i wsiach; Planowana inwestycja zlokalizowana jest w ścisłym centrum wsi Chwaszczyno, tuż przy placówce Poczty Polskiej S.A., a ze względu na swoją wysokość i gabaryty, będzie widoczna z przestrzeni publicznej praktycznie z każdego miejsca w Chwaszczynie, czym spowoduje znaczną i nieodwracalną szkodę w krajobrazie. Burmistrz jako organ administracji zamiast stać na straży przepisów prawa łamie je uzgadniając lokalizację stacji bazowej o wysokości 44 m w centrum wsi. Przez „obszar przestrzeni publicznej” należy rozumieć „obszar o szczególnym znaczeniu dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców, poprawy jakości ich życia i sprzyjający nawiązywaniu kontaktów społecznych ze względu na jego położenie oraz cechy funkcjonalno-przestrzenne, określony w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy” (art. 2 pkt 6 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym). Takim obszarem bez wątpienia jest działka nr 545/2 w Chwaszczynie, na której Burmistrz uzgadnia lokalizację planowanej inwestycji.
Ponadto, ochrona krajobrazowa nakłada na Burmistrza obowiązek zachowania cech charakterystycznych danego krajobrazu (art. 5 pkt 8 ustawy o ochronie przyrody), a planowana inwestycja na stałe zmieni istotne cechy i walory krajobrazu w całym Chwaszczynie i jego okolicach. Do walorów krajobrazowych należą między innymi walory estetyczno-widokowe (art. 5 pkt 8 ww. ustawy), przy czym planowana inwestycja wpłynie negatywnie na estetykę całej wsi Chwaszczyno i przysłoni widok na okoliczne obszary zielone. Cele ochrony przyrody są realizowane między innymi przez uwzględnianie wymagań ochrony przyrody, w tym ochrony krajobrazu, w strategiach rozwoju gmin, studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego oraz w działalności gospodarczej i inwestycyjnej (art. 3 pkt 1 ww. ustawy). Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego jest wydawana w sytuacji braku planu zagospodarowania przestrzennego i do niej również stosuje się wymóg zgodności z prawem w zakresie ochrony krajobrazu. Tymczasem skarżona decyzja nie tylko nie uwzględnia celów ochrony przyrody w tym zakresie, ale wprost stoi w sprzeczności z nimi.
2) naruszenie przepisów prawa w zakresie ochrony i kształtowania krajobrazu w aspekcie partycypacji społecznej w sytuacji, w której prawo nakłada na Burmistrza obowiązek zapewnienia udziału społeczeństwa w pracach nad planem zagospodarowania przestrzennego w tym przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (art. 1 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym) w sytuacji, w której w niniejszej sprawie w braku planu wydaje się decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego, w trakcie wydawania której Burmistrz nie zapewnił społeczeństwu możliwości udziału w pracach nad przygotowaniem zaskarżonej decyzji, ani nawet nie uwzględni negatywnych opinii mieszkańców wyrażonych na przykład na forach internetowych portali www.chwaszczyno.com oraz www.chwaszczyno.pl;
3) naruszenie przepisów prawa w zakresie naruszenia interesu publicznego mieszkańców Chwaszczyna i właścicieli nieruchomości położonych w Chwaszczynie w rozumieniu art. 1 ust 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z ww. przepisem „ustalając przeznaczenie terenu lub określając potencjalny sposób zagospodarowania i korzystania z terenu, organ waży interes publiczny i interesy prywatne, w tym zgłaszane w postaci wniosków i uwag, zmierzające do ochrony istniejącego stanu zagospodarowania terenu, jak i zmian w zakresie jego zagospodarowania, a także analizy ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.” Tymczasem, w niniejszej sprawie Burmistrz przedłożył interes jednej stołecznej spółki nad interes mieszkańców Chwaszczyna i okolic oraz nad interes właścicieli nieruchomości położonych w Chwaszczynie, którzy poniosę szkodę w postaci obniżenia wartości ich nieruchomości. Burmistrz naruszył prawo nie tylko nie uwzględniając wniosków czy uwag mieszkańców, ale także nie podejmując żadnych konsultacji społecznych w tym zakresie. Przez „interes publiczny” ustawa rozumie „uogólniony cel dążeń i działań, uwzględniających zobiektywizowane potrzeby ogółu społeczeństwa lub lokalnych społeczności, związanych z zagospodarowaniem przestrzennym” (art. 2 pkt 4 ww. ustawy).
4) nadużycie prawa w zakresie, w jakim skarżona inwestycja rzekomo posiada cechy inwestycji celu publicznego w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w sytuacji, w której mieszkańcy Chwaszczyna i okolic, po pierwsze, nie potrzebują tego rodzaju stacji bazowej i nadawanych z niej sygnałów telefonicznych, internetowych i tak dalej, a po drugie stacja ta ze względu na swoją lokalizację oraz zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi i zwierząt nie może zapewniać usług użyteczności publicznej mieszkańcom Chwaszczyna w sposób zgodny z normami określonymi zarówno w prawie polskim, jak i w prawie Unii Europejskiej. Ocena skarżonej inwestycji pod kątem ewentualnego zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi i zwierząt jest dostępna na portalu www.chwaszczyno.com. Należy jednoznacznie stwierdzić, że w tym kontekście inwestycja nie spełnia cech inwestycji celu publicznego.
W sytuacji, gdy organ administracji ustali w toku postępowania, iż dana inwestycja nie posiada cech inwestycji celu publicznego określonych w art. 2 pkt 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym lub że jest ona niezgodna z przepisami odrębnymi, co wykazano jedynie pobieżnie powyżej, powinien wydać decyzję negatywną tj. decyzję odmawiającą ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Z tych względów w sposób jednoznaczny sprzeciwiamy się budowie stacji bazowej telefonii komórkowej AERO 2 Sp. z o.o. wraz z wykonaniem zasilania elektroenergetycznego na terenie działki nr 545/2 w miejscowości Chwaszczyno gmina Żukowo, a Burmistrza wzywamy do działania zgodnego z prawem i zaprzestania dalszych naruszeń prawa związanych z tytułową inwestycją.