{module do-reklamy-intertekst|none}
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podzieliła zdanie projektantów z firmy Lafrenz z Poznania, która zarekomendowała do dalszych prac projektowych wariant IA OMT wraz z wariantem IA Obwodnicy Żukowa, czyli tak zwany wariant czerwony przebiegu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Zgodnie z nim trasa pobiegnie na wschód od Żukowa i na północ od Lublewa.
Trasa rozpocznie się w Chwaszczynie, gdzie połączy się z Trasą Kaszubską. Dalej ominie Miszewo i Żukowo od wschodu. Na północ od miejscowości Przyjaźń powstanie węzeł w kształcie koniczyny, który pozwoli na wjazd na planowaną obwodnicę Żukowa. Droga dotrze dalej do Lublewa i Borkowa, gdzie ma połączyć się z południową obwodnicą Gdańska i obwodnicą Trójmiasta.
GDDKiA tłumaczy, że wariant czerwony został wybrany ze względów środowiskowych. Jest on tańszy o 0,5 mld zł od kolejnej propozycji projektantów. Przebieg obwodnicy będzie przedyskutowany na Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy centrali GDDKiA w Warszawie. To właśnie komisja ostatecznie zarekomenduje wariant trasy.
Procedura w Warszawie potrwa około 1,5 roku. Budowa może się rozpocząć za 4 lata.
Obwodnica będzie mieć 33 km i powinna być gotowa do jesieni 2018 roku.
Koszt budowy obwodnicy metropolitalnej szacuje się na około 3 mld zł.
{module dol-artykulu|none}