Termin ogłoszenia II etapu przetargu na budowę Trasy Kaszubskiej został zawieszony. Nie jest znany także nowy termin przetargu. Jeśli sprawa budowy Trasy Kaszubskiej nie będzie się rozwijać, konieczna będzie aktualizacja dokumentacji.
Budowa Trasy Kaszubskiej przedłuża się przez wyjątkowo długą drogę wydawania decyzji środowiskowej, która trwa już ponad dwa lata. Sprawa ta dziwi tym bardziej, że GDDKiA i Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska podlegają tej samej administracji rządowej.
Kiedy pojedziemy Trasą Kaszubską?
Pierwotne plany budowy Trasy Kaszubskiej zakładały, że kierowcy pojadą nią w roku 2013. Kilka miesięcy temu podano informację, że ekpresówka będzie gotowa w 2020 r. Dzisiaj wiadomo, że zostanie oddana do użytku nie wcześniej, jak w roku 2021.
Opóźnienie w budowie może być jednak jeszcze większe, ponieważ po raz kolejny zmieniono harmonogram przygotowań inwestycji. Ostatni komunikat, który pojawił się na stronie trasakaszubska.pl, brzmi bardzo dyplomatycznie i nie wiadomo do końca, jak długo ten impas będzie trwał:
„Uprzejmie informujemy że harmonogram ulega zmianie. Aktualnie jest w trakcie opracowywania, w związku z tym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku, nie przystąpiła do drugiego etapu przetargu w formule „Projektuj i Buduj” dla budowy drogi ekspresowej S6 na odcinku Lębork (wraz z Obwodnicą Lęborka) – Obwodnica Trójmiasta.
Po zakończeniu prac nad w/w harmonogramem, komunikat zostanie umieszczony na stronie internetowej poświęconej budowie tzw. Trasy Kaszubskiej.”
Z powyższego wynika, że trwają pewne ustalenia z ministerstwem odnośnie budowy Trasy Kaszubskiej. Wcześniej można było odnieść wrażenie, że prace są jedynie „wstrzymane”.
Problemy związane z brakiem decyzji
Brak jasnych decyzji i podjętych kroków w sprawie budowy Trasy Kaszubskiej sprawia, że oburzają się nie tylko kierowcy, ale również mieszkańcy i inwestorzy. Ci pierwsi zastanawiają się, czy mogą jeszcze zbierać plony lub mieszkać w obszarze zaplanowanej inwestycji, ci drudzy natomiast boją się kupić nieruchomość.
Kolejnym problemem jest upływający termin ważności dokumentów dot. rozpoczęcia inwestycji. Niektóre z nich przedawnią się za kilkanaście miesięcy. Po upływie tego czasu będzie trzeba wykonać aktualizacje.
OMT i S6 nie są wstrzymane
P.O. dyrektora GDDKiA o. Gdańsk Karol Markowski oświadcza jednak, że żadne prace – zarówno nad budową Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta jak i Trasy Kaszubskiej nie zostały wstrzymane. Zapewnia, że i Ministerstwo i GDDKiA podtrzymują wolę budowy obu tras na Pomorzu. Niektóre jednak decyzje uzależnione są od prac nad Programem Budowy Dróg Krajowych.
Karol Markowski zapewnia, że wszystkie ustalenia są aktualne. Zmianie uległ jedynie harmonogram inwestycji.
Zapraszamy do zapoznania się z wizualizacją Trasy Kaszubskiej przy węźle w Chwaszczynie przygotowaną przez grupę Transprojekt Gdański.
WIZUALIZACJA TRASY KASZUBSKIEJ
Czytaj także: 5 PODMIOTÓW ZASKARŻYŁO DECYZJĘ ŚRODOWISKOWĄ W SPRAWIE BUDOWY OMT
oprac. na podstawie:
trójmiasto.pl / Maciej Naskręt