Dnia 5 lipca 2017 roku w siedzibie firmy Triada Augusto Pomorze odbyło się spotkanie z projektantem ul. Lisiej z biura projektowego Wanit z Przodkowa. Spotkanie miało na celu przedstawienie mieszkańcom projektu budowlanego drogi oraz zebranie do niego uwag. Projektant Krzysztof Wiecki zaprezentował gotowy już projekt mieszkańcom i właścicielom posesji zgromadzonym na spotkaniu.
Na spotkaniu obecny był radny Rady Miejskiej w Żukowie Jacek Fopke oraz właściciele firmy Triada Augusto Pomorze Dariusz i Tomasz Aleksandrowicz.
Projektant omówił na czym polega pozyskanie decyzji ZRiD i czym ona jest. Projekt budowlany został wykonany pod kątem tejże właśnie decyzji.
Główne założenia projektu budowlanego to szerokość jezdni 5 m oraz rezerwa pod chodnik jednostronny z wyniesionymi krawężnikami. Droga jest projektowana w technologii kostki brukowej z uwagi na zastrzeżenia gestora sieci gazowej (w przypadku awarii asfalt jest niszczony, a kostkę można z powrotem ułożyć po uprzednim przygotowaniu podłoża).
Jeden z właścicieli firmy Triada Augusto Pomorze Dariusz Aleksandrowicz w swoim wystąpieniu mówił o tym, że firma najwięcej korzysta z tej drogi i chce partycypować w kosztach jej ucywilizowania. Firma po zawarciu porozumienia z UG Żukowo zapłaciła za projekt budowlany drogi. W kolejnych dwóch latach będzie również partycypować w kosztach jej bezpośredniej budowy wpłacając stosowne kwoty na konto urzędu zgodnie z zawartym porozumieniem.
Na spotkaniu wielu mieszkańców podkreślało to, czy droga ta zostanie wybudowana zgodnie z sztuką budowlaną, czy wytrzyma obciążenie jeżdżących nią ponad 30 tonowych TIR-ów. Czy nie będzie się zapadać. Inną niezmiernie ważną kwestią poruszaną podczas spotkania było to, czy po wybudowaniu drogi nie będą zbyt szybko się nią poruszały pojazdy. Większość mieszkańców była zdania, że z uwagi na to, iż posiadają małe dzieci zapewnienie bezpieczeństwa jest szczególnie ważne. Padł również pomysł montażu progów spowalniających lub „szpilek” spowalniających. Jednakże nie sprecyzowano tej kwestii do końca i postanowiono, aby na początku postawić ograniczenie prędkości. Gdyby pojazdy nadmiernie przekraczały prędkość należałoby zaapelować do tutejszej jednostki Policji o przeprowadzenie kontroli prędkości, aby utemperować zapędy nadmiernie szybkich kierowców. Postulat ograniczenia prędkości po wysłuchaniu sugestii i rad projektanta co do „strefy bezpośredniego zamieszkania” i prędkości 20 km/h zasugerowano limit prędkości na 30 lub 40 km/h – jednakże nie zapadły w tej kwestii ostateczne ustalenia. Problemem przy strefie bezpośredniego zamieszkania jest konieczność wyznaczenia miejsc parkingowych, a brak takich skutkuje tym, że goście nie będą już mogli stawiać aut „pod bramą” posesji.
Poruszano również kwestię budowy chodnika wzdłuż ul. Lisiej. Kilka obecnych osób wyrażało wątpliwości co do celowości tej budowy. Jednakże po krótkiej dyskusji zgodzili się, że chodnik buduje się nie „na dziś, ale na przyszłość”. Po wybudowaniu tej drogi wzrośnie prędkość, ale też zapewne ruch i w celu zapewnienia bezpieczeństwa szczególnie dzieci udających się do szkoły lub na autobus należałoby odseparować ruch pieszy od kołowego. W tym celu ma zostać wybudowany w dalszej perspektywie chodnik wyniesiony ponad jezdnię i oddzielony od niej wysokim krawężnikiem. Ma to też służyć temu, aby chodnik nie przemienił się w parking.
Prawnik reprezentujący osoby bezpośrednio zamieszkałe w pobliżu firmy Triada Augusto Pomorze postulował wybudowanie ekranów dźwiękochłonnych celem ograniczenia hałasu wydobywającego się z włączonych agregatów samochodów chłodni.
Na koniec spotkania każdy z mieszkańców mógł w swobodnej wypowiedzi wyrazić swoje zdanie. Wszyscy zgromadzeni zgodzili się, że należy drogę tę wybudować, jedynie kilkoro mieszkańców zgłosiło swoje wątpliwości co do parametrów drogi. W skrócie nie chcą drogi „dla TIR-ów”.
Wojciech Albecki