Koniec drukowania książeczek zdrowia

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on whatsapp
Share on print

Koniec drukowania książeczek zdrowia

Z początkiem roku 2011 w województwie pomorskim przestaną obowiązywać książeczki Rejestru Usług Medycznych, czyli popularne książeczki zdrowia. NFZ zaprzestanie drukowania i wydawania kuponów do książeczek, a tym samym zlikwiduje wiele punktów, które się tym zajmowały.

 

Książeczki RUM od dawna nie były traktowane jako dokument potwierdzający posiadanie ubezpieczenia i tym samym prawo do świadczenia medycznego, ale teraz definitywnie przechodzą do historii.

Od 1 stycznia 2011 pomorski NFZ nie będzie już drukował ani wydawał nowych kuponów do popularnych książeczek zdrowia. Jak mówi Mariusz Szymański, rzecznik prasowy Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, podstawową przyczyną rezygnacji z książeczek są oszczędności.

Pomorski Oddział Wojewódzki NFZ wyjaśnia, że lekarze przyjmujący pacjentów w ramach zawartej z NFZ umowy mają obowiązek posiadania własnych druków, na których w razie potrzeby powinni wypisywać recepty na leki oraz skierowania i zlecenia na konieczne świadczenia opieki zdrowotnej. Posiadane przez ubezpieczonych kupony książeczek usług medycznych zachowają ważność aż do ich pełnego wykorzystania.

– Z książeczek zdrowia zrezygnowało już wiele województw, więc nie ma w tej chwili powodu, dla którego miałyby one funkcjonować w województwie pomorskim. Tym bardziej, że dalsze ich drukowanie wiązałoby się z wymianą wyeksploatowanych już drukarek, zakupem papieru, co stanowi pokaźne koszty. Całkowity roczny koszt, jaki Pomorski OW NFZ ponosi w związku z drukiem recept dla świadczeniobiorców, wynosi około 5,5 mln zł. – mówi  Mariusz Szymański rzecznik prasowy pomorskiego Oddziału NFZ

 

Pomorski OW NFZ planuje zredukować liczbę swoich zewnętrznych przedstawicielstw na obszarze województwa z 22 obecnie istniejących do jedynie 8 funkcjonujących w Gdańsku (Podwale Staromiejskie), Gdyni, Słupsku, Chojnicach, Kartuzach, Starogardzie Gdańskim, Malborku i Wejherowie.

Powstałe po zmianach Punkty Obsługi Ubezpieczonych spełniać będą następujące zadania:

  • udzielanie informacji związanych z objęciem obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego i ustalanie prawa do świadczeń wynikających z ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej oraz w ramach koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego;
  • przyjmowanie wniosków o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego i jej wydawanie;
  • ewidencjonowanie i potwierdzanie zleceń na środki pomocnicze i wystawianie kart comiesięcznego zaopatrzenia;
  • weryfikacja i aktualizacja danych w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych;
  • przyjmowanie i rejestrowanie skierowań na leczenie uzdrowiskowe;
  • przyjmowanie skarg i wniosków od świadczeniobiorców;
  • potwierdzanie wniosków ubezpieczonych uprawniających do dostępu do indywidualnej informacji o rodzaju udzielonych świadczeń i ich kosztach w Portalu Pacjenta.

Wprowadzenie zmian pozwoli na uzyskanie corocznie oszczędności środków w planie finansowym na poziomie około 3  mln zł i planie wydatków inwestycyjnych na poziomie zbliżonym do 2 mln zł, średnio co trzy lata. Docelowo środki te, zgodnie z obowiązującymi zasadami ich podziału, będą mogły być przeznaczone na finansowanie świadczeń zdrowotnych – pisze w komunikacie Mariusz Szymański rzecznik prasowy pomorskiego Oddziału NFZ

 

Dokumentami potwierdzającymi prawo do świadczeń opieki zdrowotnej z tytułu ubezpieczenia mogą być między innymi:

dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę

  • druk zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego oraz raport miesięczny ZUS RMUA wydawany przez pracodawcę
  • aktualne zaświadczenie z zakładu pracy
  • legitymacja ubezpieczeniowa z aktualnym wpisem i pieczątką pracodawcy

dla emerytów i rencistów

  • legitymacja emeryta lub rencisty
  • aktualny odcinek emerytury lub renty

dla osób uczących się

  • ważna legitymacja szkolna lub studencka oraz zgłoszenie do ubezpieczenia (w przypadku studentów po ukończeniu 26 roku życia – zgłoszenie do ubezpieczenia przez uczelnię)

Brak dokumentu potwierdzającego prawo do korzystania z bezpłatnej opieki zdrowotnej nie może być powodem odmowy udzielenia świadczenia w przypadku stanu nagłego!

Wszelkich informacji na temat innych dokumentów uprawniających do świadczeń opieki zdrowotnej w ramach ubezpieczenia można zasięgnąć dzwoniąc do pomorskiego NFZ pod nr tel. (58) 32-18-626 lub (58) 32-18-635 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej pisząc na adres: pow@nfz-gdansk.pl

Informacje te znaleźć można również na stronie internetowej NFZ http://www.nfz-gdansk.pl/ubezpieczeni/rum/index.php#20101021

KW

Skomentuj

Użytkownicy serwisu publikują swoje komentarze wyłącznie na własną odpowiedzialność. Portal Chwaszczyno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść umieszczoną na łamach serwisu przez użytkowników. Drogi czytelniku szanuj innych opinie. Bądź odpowiedzialny za własne słowa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

1 × two =

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.