Praca zespołowa jest konieczna już na etapie uczęszczania dzieci do przedszkola. To tam, zwykle po raz pierwszy, 3-latki uczą się współdziałania w grupie rówieśniczej. Początki bywają trudne, zwłaszcza jeśli dzieci nigdy wcześniej nie miały stałej styczności z innymi maluchami, w tym samym lub podobnym wieku. Wyrobienie jednak u nich umiejętności współpracy będzie niewątpliwie procentowało w przyszłości.
Przyda się to na etapie szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły średniej i studiów, a nawet w trakcie pracy zawodowej. Przeglądając oferty pracy w wielu branżach można spotkać się z wymogiem pracodawcy określanym jako umiejętność pracy w zespole. Jeśli dana osoba jest egocentrykiem, skupionym na sobie, nawet jeśli będzie wybitnym specjalistą w danej dziecinie, nie będzie w stanie efektywnie współpracować z innymi osobami w firmie, tworzącymi zespół projektowy. Współpracy można się na szczęście nauczyć, między innymi na specjalistycznych szkoleniach organizowanych przez szkoły prywatne kierujące swoją ofertę do sfery biznesu.
Szkolenia pokonują bariery w komunikacji
Często w zespołach pracowniczych pojawiają się zgrzyty, zwłaszcza wtedy, gdy firma zatrudnia nowych pracowników, którzy nie zdążyli się jeszcze wdrożyć do ekipy pracowniczej. Pracownicy przedsiębiorstw i organizacji mogą zdobywać nowe, cenne w pracy zawodowej umiejętności w zakresie skutecznego pokonywania barier komunikacyjnych. Co ciekawe, często problemy w zespole wynikają właśnie z braku lub niewłaściwie prowadzonej komunikacji międzyludzkiej. Współpracownicy nie rozmawiają ze sobą, nie dyskutują o poszczególnych etapach realizacji wspólnego projektu, choć krótka rozmowa mogłaby rozwiązać wiele poważnych problemów, które rzutują na sposób i termin wykonania zleconych pracownikom zadań. Szkolenia uczą efektywnego formułowania komunikatów i dobierania odpowiednich treści i rodzajów pod kątem określonych sytuacji, z jakimi możemy mieć do czynienia w wykonywaniu pracy zawodowej w większym zespole pracowniczym. Jak możemy przeczytać na http://www.szkolenia-semper.pl/ „(…)zaletą szkoleń otwartych jest fakt, iż spotykają się na nich przedstawiciele różnych instytucji i przedsiębiorstw. Umożliwia to uczestnikom wymianę doświadczeń, poglądów, pozwala na weryfikację swojej wiedzy i umiejętności na tle pracowników z innych firm.”
Szkolenia teoretyczne i praktyczne
Bardzo istotne jest, aby na szkoleniach biznesowych dotyczących komunikacji międzyludzkiej przekazywać kursantom nie tylko wiedzę teoretyczną o modelach efektywnej komunikacji i jej typach czy strategii budowania relacji międzyludzkich, ale również umiejętności praktyczne. Nauczyciele powinni dzielić grupę uczniów na zespoły i aranżować sytuacje, jakie mogą zdarzyć się w rzeczywistości. Należy wypracować modele postępowania i wypracowywania kompromisów w konfliktach, jakie zachodzą w zespołach.{jcomments off}