Koszt odbioru śmieci wzrósł ponad dwukrotnie od czasu wprowadzenia tzw. reformy śmieciowej. Postanowiliśmy sprawdzić ile kosztuje funkcjonowanie systemu w gminie Żukowo. Czy na śmieciach gmina Żukowo zarabia?
1 lipca ub.r. wszystkie gminy w Polsce przejęły gospodarkę odpadami komunalnymi. Już przed wprowadzeniem nowego systemu wielu ludzi dowiedziało się, że koszt odbioru śmieci niesegregowanych wzrośnie nawet 2, a czasem i 4-krotnie. Nasza redakcja postanowiła sprawdzić ile kosztuje funkcjonowanie systemu gospodarki odpadami w obecnym 2014 roku w naszej gminie.
Wpływy |
Koszty odbioru śmieci przez Metalpol i Sita Pomorze |
Koszty obsługi przez gminę |
3.641.830 zł |
3.040.000 zł |
451.830 zł |
Wpływy pochodzą wyłącznie z opłat ponoszonych przez mieszkańców gminy Żukowo. W skład wynagrodzenia otrzymywanego przez firmy zajmujące się odbiorem odpadów wchodzą: odbiór, transport, zbieranie, odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych. Kwotę 150.000 zł jaka jest różnicą pomiędzy wpływami, a wydatkami w powyższej tabeli przewidziano na budowę punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w Żukowie.
Koszty obsługi prowadzonej przez gminę: |
Koszty akcydensowe, biurowe (papier, koperty, toner, dzierżawa kserokopiarki, opłaty pocztowe) – 34 000,00 zł |
Szkolenia pracowników – 2 000,00 zł |
Delegacje pracowników – 1000,00 zł |
Etykieciarki – 2 500,00 zł |
Oprogramowanie (serwis, aktualizacja) – 5 000,00 zł |
Telefony – 1000,00 zł |
Wynagrodzenia plus trzynastka dla 6,5 etatu – 3 pracowników w wydziale komunalnym, poborca, ewidencja wpłat, tytuły wykonawcze, kierownik referatu komunalnego (50%) Składki ZUS, Składki na Fundusz Pracy, odpis na Fundusz Socjalny RAZEM: 406 330,00 zł, w tym wynagrodzenia osobowe – 318 305,00 zł |
Kolejne składowe to koszty ogrzewania, energii elektrycznej, sprzątanie, internet, woda, koszty eksploatacyjne urządzeń biurowych i wyposażenia UG. 0 zł |
Jak wynika z powyższych dwu tabel gmina Żukowo nie zarabia ani złotówki na funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami. Przy olbrzymich kosztach administracyjnych funkcjonowania nowego systemu (0,45 mln zł) jedynym pozytywem wydaje się zmniejszenie bezrobocia. Dzięki śmieciom pracę w urzędzie gminy znalazło 6,5 osoby.
Wojciech Albecki
{module Autor-Wojciech-Albecki|none}