Etnogiezz Q – coś innego niż muza w wiejskiej remizie

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on whatsapp
Share on print

 

 

{module do-reklamy-intertekst|none}

Formacja Etnogiezz Q w swej nazwie łączy dwa neologizmy ukute „etno” i „giezz”, aby połączyć słowa ‚jazz’ i ‚giez’. Zespół wykonuje muzykę inspirowaną kaszubską tradycją, przede wszystkim w zakresie tekstowym. Muzycznie jest to jazzowy eksperyment z formą. Repertuar plasuje się na pograniczu etno, nu i acid a także jazzu, electro i muzyki eksperymentalnej, a z zachowawczym i tradycyjnym graniem etno/folku nie ma nic wspólnego.

 

W formacji śpiewa Milena Szymańska (znana m.in. z kaszubskiego zespołu Po Drëdżi Starnie prezentowanego od prawie dekady na antenach Radia Gdańsk i Radia Kaszëbë, Kaszubskiego Idola oraz formacji electro Dj Rephaze i Instinct Project), a na gitarze basowej gra kompozytorka Alicja Szczypta (znana m.in. z jazzowego Pad dap, eksperymentalnego Urbanka Multirtet i folk-fusion Sztërë Kotë). W składzie występują także Nikodem Wojtkiewicz (perkusja, Akademia Muzyczna Gdańsk), Andrzej Sienkiewicz (piano, Akademia Muzyczna Gdańsk) oraz gościnny trębacz.

Ważnym elementem w sferze tekstowej jest fakt, że wszystkie wykorzystane teksty wykonywane są w kaszubszczyźnie literackiej, ale wzięte zostały ze zbiorów muzyki ludowej z połowy ubiegłego wieku. Dzięki temu projekt te ma rzadko spotykaną cechę – umiejętność łączenia przeszłości z przyszłością.

Utwory, które prezentowane są na koncertach, składają się w logiczną, ponadgodzinną całość. Słuchacz doświadcza w niej podróży rozpoczynającej się od nieco ascetycznego, eksperymentalnego, w pełni improwizowanego Maćkowskiego Preludium (inspirowanego ludowym utworem „Czemu Macku koza bijesz). Następnie prowadzony jest po ogrodzie kaszubskich tradycji przez muzy będące różnymi sferami jazzowego i nowoczesnego wyrazu, jak np. korespondujący ze styliką ‚Fever’ utworem ‚Dzéwcza’, chilloutowym ‚Kole granic’ czy acidowym ‚To je krótczé, to je dłudżé’. Podróż wyobraźni kończy się na Welewetce, która skrywa najgłębsze, przedchrześcijańskie obszary kaszubskiej tradycji, a wykonywana jest w ultranowoczesnej, ulubionej przez impresjonistów i Debussy’ego skali całotonowej.

Nie jest to z pewnością formuła, przy której bawić się będą bywalcy remiz. Znajduje jednak ona oddźwięk u słuchaczy nowoczesnej muzyki w regionie i poza regionem. Dla nas – Kaszubów i mieszkańców Kaszub – jest przykładem tego, jak dalece, innowacyjnie i kreatywnie można czerpać z ponadtysiącletniej tradycji kultury pomorskiej. Ta muzyka pokazuje, że kaszubszczyzna jest żywa, daje źródło inspiracjom i nie musi być odtwórcza.


www.facebook.com/etnogiezz
kontakt@alicjaszczypta.eu

 

Dzéwczã

Kòle granic (chillout)


Wojciech Albecki

{module Autor-Wojciech-Albecki|none}


{module dol-artykulu|none}

Skomentuj

Użytkownicy serwisu publikują swoje komentarze wyłącznie na własną odpowiedzialność. Portal Chwaszczyno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść umieszczoną na łamach serwisu przez użytkowników. Drogi czytelniku szanuj innych opinie. Bądź odpowiedzialny za własne słowa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

1 + 5 =

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.