Dobre wiadomości o S6 i Via Maris

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on whatsapp
Share on print

Podczas ostatniego briefingu prasowego mającego miejsce w pobliżu skrzyżowania estakady Kwiatkowskiego i ul. Morskiej w dniu 11 marca poseł PiS Marcin Horała oraz radny miasta Gdyni Michał Bełbot przedstawili informację na temat planów rządu odnośnie infrastruktury drogowej w rejonie Gdyni, Małego Trójmiasta Kaszubskiego oraz powiatu puckiego i wejherowskiego.

Problem opóźnień w realizacji S6 wynikał ze stanu, który odziedziczyliśmy po rządzie PO-PSL. Przed wyborami ogłoszono program budowy dróg krajowych i autostrad kosztujący około 200 miliardów złotych, przy czym zapewniono tylko 107 miliardów finansowania. Była to więc w istocie fikcja. – powiedział poseł Horała.

Dodatkowym problemem jest zablokowanie budowy fragmentu S6, Obwodnicy Metropolitalnej, przez skuteczne zaskarżenie decyzji środowiskowej przez wójta Kolbud (oraz cztery inne osoby, m.in sołtys Glincza – przyp. red.; czytaj więcej w artykule: 5 podmiotów zaskarżyło decyzję środowiskową w sprawie budowy OMT). Groziło całkowite wstrzymanie prac.

Na szczęście, zgodnie z informacją przekazaną przez wiceministra infrastruktury Jerzego Szmita, rządowi udało się wygospodarować dodatkowe środki i w najbliższych tygodniach do realizacji skierowany zostanie pierwszy istotny odcinek S6, czyli większa część Trasy Kaszubskiej (od węzła Chwaszczyno do węzła Bożepole – przyp. red.).

Natomiast po ewentualnym rozwiązaniu problemu z decyzją środowiskową szansą na przyspieszoną realizację Obwodnicy Metropolitalnej, pomimo braku finansowania, byłaby budowa w systemie koncesyjnym. Trwają prawne i biznesowe analizy możliwości zastosowania takiego rozwiązania.

Znakomite wiadomości dotyczą zupełnie zaniedbanej przez Platformę budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. W najbliższych dniach minister infrastruktury podpisze decyzję o wytyczeniu zupełnie nowej drogi krajowej – Via Maris. Będzie ona zaczynała się na węźle obwodnicy Trójmiasta z ulicą Morską w Gdyni, następnie po śladzie OPAT-u zostanie wyprowadzona na północ, okrążając Rumię i Redę, by dalej odbić jeszcze dalej na północ aż do Władysławowa.

Via Maris w tej koncepcji całkowicie rozwiąże codzienne problemy komunikacyjne mieszkańców gdyńskiej Chyloni i Cisowej, oraz Rumii i Redy, znacząco ułatwi mieszkańcom całej Polski dojazd nad morze na wakacje, a jednocześnie będzie pierwszym i najistotniejszym krokiem w kierunku rozwiązania problemu z dojazdem do gdyńskiego portu – podsumował poseł Marcin Horała. – Ta koncepcja była już przedmiotem prac Parlamentarnego Zespołu Przyjaciół Gdyni i Małego Trójmiasta Kaszubskiego, któremu przewodniczę. Cieszę się, że możemy ją już publicznie ogłosić. To historyczna szansa na rozwiązanie najważniejszego problemu komunikacyjnego naszych okolic.

Bardzo cieszymy się, że polski rząd dostrzega wreszcie potrzeby Gdyni – dodał radny Michał Bełbot. – Mamy nadzieję, że prezydent Szczurek oraz jego partia lokalna dominująca w gdyńskim samorządzie, aktywnie włączą się, również finansowo, w przygotowanie i budowę Via Maris, tak aby powstała ona w wersji, przebiegu i standardzie maksymalnie korzystnym dla mieszkańców.

marcin horala

nadesłane: Marcin Horała, radny Prawa i Sprawiedliwości na Sejm VIII kadencji

 

Skomentuj

Użytkownicy serwisu publikują swoje komentarze wyłącznie na własną odpowiedzialność. Portal Chwaszczyno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść umieszczoną na łamach serwisu przez użytkowników. Drogi czytelniku szanuj innych opinie. Bądź odpowiedzialny za własne słowa.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.