{module do-reklamy-intertekst|none}
24 stycznia w remizie w Miszewie odbyło się spotkanie dla mieszkańców Miszewa, Miszewka, Dąbrowy oraz części Banina w sprawie projektu przesunięcia osi obwodnicy metropolitalnej w kierunku Banina. Oś jezdni w najdalszym punkcie byłaby odsunięta od dotychczasowo planowanego wariantu IA (czerwonego) o 650 m w kierunku Banina. Od najbliższych zabudowań droga przebiegałaby o 150 m.
Oczywiście nowo przedstawione warianty są jedynie propozycjami, a główny ciężar decyzyjny przypadnie na zainteresowanych. Mieszkańcy terenów po których przebiegać ma obwodnica metropolitalna w obrębie planowanej korekty mają czas do 8 lutego, aby się wypowiedzieć poprzez specjalne ankiety. Dotychczas znany wariant IA miał przebiegać przez środek Miszewa dzieląc te miejscowość na pół – w tym wariancie w samym Miszewie miano by wyburzyć 23 budynki (3 przemysłowe, 7 gospodarczych oraz aż 13 mieszkalnych). Nowo proponowane warianty (wariant Neret I – niebieski) zakładają wyburzenie zaledwie 7 budynków (1 usługowy, 3 gospodarcze oraz 3 mieszkalne) oraz wycięcie kilku przydrożnych drzew.
Przyczyną przedstawienia nowych wariantów obwodnicy dla Miszewa i Miszewka są aspekty społeczne (wariant IA dzieliłby spójną tkankę miejscowości na pół) oraz w głównej mierze interes dwu dużej wielkości firm znajdujących się w Miszewie. Wariant IA zakładał ich wyburzenie lub ograniczenie możliwości rozwoju. Obaj właściciele firm podkreślali, że dają pracę kilkuset osobom, a po zlikwidowaniu zakładów wątpią lub nie wiedzą, aby chcieliby odtwarzać produkcję.
Najwięcej kontrowersji wzbudziła jednak kwestia zamknięcia drogi powiatowej 1900G (Miszewo-Pępowo-Leźno). Droga ta zostanie przecięta przez oś obwodnicy metropolitalnej – w celu dojechania z Pępowa do Przodkowa na przykład trzeba będzie jechać drogą techniczną wzdłuż obwodnicy do węzła w Miszewie. Dalej pokonując węzeł trzeba będzie się dostać na DK20 i wrócić do dawnego skrzyżowania z drogą Miszewo-Pępowo. Trzeba będzie nadkładać bez mała 4 km.
Mieszkańcy sugerowali, aby drogę 1900G umiejscowić pod metropolitalną. Jednakże projektanci wyjaśnili, że to znacznie podrożyłoby koszty budowy trasy, gdyż należałoby wykonać spory nasyp (teren w ty miejscu obniża się) oraz wiadukt.
Radny RM w Żukowie Jacek Miąskowski wypowiadając się na temat proponowanych zmian stwierdził:
wariant niebieski jest najbezpieczniejszy społecznie. Jest nam przykro, że będą wyburzenia, ale będzie ich mniej nie w poprzednim wariancie. W tych dwu firmach pracuje 150 osób.
Mieszkańcy Miszewa oraz Miszewka generalnie z ulgą przyjęli nowe warianty, jednakże swego oburzenia nie kryła część mieszkańców Dąbrowy (części miejscowości Miszewko położonej przy granicy z Baninem) oraz kilkoro mieszkańców Banina, którzy bezpośrednio graniczą z nowym wariantem. Mówili o tym, że nic nie wiedzieli, że będzie tam budowana droga, gdy kupowali działki. Wspominali też o swych wątpliwościach odnośnie ekranów akustycznych – według nowych ustaleń ekrany mają być budowane według nowych norm hałasu. Generalizując ma być ich mniej.
Mieszkańcy terenów położonych w obrębie planowanych zmian (Miszewka, Miszewa, Dąbrowy oraz części Banina), czyli wariantu IA (czerwonego), Neret I (fioletowy) oraz Neret II (niebieski) mogą wyrazić swój głos. W siedzibie UG Żukowo oraz oddziału gdańskiego GDDKiA dostępne są ankiety na których mogą przedstawić swój głoś z którymś z proponowanych rozwiązań. Ankiety można składać w siedzibie UG Żukowo lub GDDKiA w Gdańsku do 8 lutego legitymując się dowodem osobistym lub stosownym dokumentem potwierdzającym własność działek w obrębie planowanej inwestycji.
Wojciech Albecki
Kwestia ekranów akustycznych wzbudziła wiele wątpliwości podczas budowy ulicy Nowa Słowackiego w Gdańsku. Wiele mieszkańców narzeka, że poprzez budowę ekranów odcięto ich od świata, że wcale hałas nie zniknął. Skarżą się też na kwestie związane z bezpieczeństwem – w obrębie ekranów zdarzają się drobne kradzieże oraz włamania do zaparkowanych aut. Straży Miejskiej i Policji jest o wiele trudniej obserwować poprzecinane zaporami przeciw hałasowi tereny osiedli, a co za tym idzie prowadzić pościg za podejrzanymi. Potencjalni drobni przestępcy mogą w każdej chwili łatwo oddalić się nie zauważeni przez nikogo. W świetle prowadzonych pomiarów okazuje się, że najskuteczniejszym ogranicznikiem hałasu jest budowanie dróg metodą w wykopie oraz stosowanie wówczas w najbardziej newralgicznych miejscach ekranów akustycznych. |
{gallery}2013/2013-01/omt{/gallery}
{module Autor-Wojciech-Albecki|none}
{module dol-artykulu|none}