Co mówiono w Miszewie o obwodnicy metropolitalnej i zmianie jej trasy?

 

{module do-reklamy-intertekst|none}

24 stycznia w remizie w Miszewie odbyło się spotkanie dla mieszkańców Miszewa, Miszewka, Dąbrowy oraz części Banina w sprawie projektu przesunięcia osi obwodnicy metropolitalnej w kierunku Banina. Oś jezdni w najdalszym punkcie byłaby odsunięta od dotychczasowo planowanego wariantu IA (czerwonego) o 650 m w kierunku Banina. Od najbliższych zabudowań droga przebiegałaby o 150 m.


Oczywiście nowo przedstawione warianty są jedynie propozycjami, a główny ciężar decyzyjny przypadnie na zainteresowanych. Mieszkańcy terenów po których przebiegać ma obwodnica metropolitalna w obrębie planowanej korekty mają czas do 8 lutego, aby się wypowiedzieć poprzez specjalne ankiety. Dotychczas znany wariant IA miał przebiegać przez środek Miszewa dzieląc te miejscowość na pół – w tym wariancie w samym Miszewie miano by wyburzyć 23 budynki (3 przemysłowe, 7 gospodarczych oraz aż 13 mieszkalnych). Nowo proponowane warianty (wariant Neret I – niebieski) zakładają wyburzenie zaledwie 7 budynków (1 usługowy, 3 gospodarcze oraz 3 mieszkalne) oraz wycięcie kilku przydrożnych drzew.

 

Przyczyną przedstawienia nowych wariantów obwodnicy dla Miszewa i Miszewka są aspekty społeczne (wariant IA dzieliłby spójną tkankę miejscowości na pół) oraz w głównej mierze interes dwu dużej wielkości firm znajdujących się w Miszewie. Wariant IA zakładał ich wyburzenie lub ograniczenie możliwości rozwoju. Obaj właściciele firm podkreślali, że dają pracę kilkuset osobom, a po zlikwidowaniu zakładów wątpią lub nie wiedzą, aby chcieliby odtwarzać produkcję.

 

Najwięcej kontrowersji wzbudziła jednak kwestia zamknięcia drogi powiatowej 1900G (Miszewo-Pępowo-Leźno). Droga ta zostanie przecięta przez oś obwodnicy metropolitalnej – w celu dojechania z Pępowa do Przodkowa na przykład trzeba będzie jechać drogą techniczną wzdłuż obwodnicy do węzła w Miszewie. Dalej pokonując węzeł trzeba będzie się dostać na DK20 i wrócić do dawnego skrzyżowania z drogą Miszewo-Pępowo. Trzeba będzie nadkładać bez mała 4 km.

Mieszkańcy sugerowali, aby drogę 1900G umiejscowić pod metropolitalną. Jednakże projektanci wyjaśnili, że to znacznie podrożyłoby koszty budowy trasy, gdyż należałoby wykonać spory nasyp (teren w ty miejscu obniża się) oraz wiadukt.

 

Radny RM w Żukowie Jacek Miąskowski wypowiadając się na temat proponowanych zmian stwierdził:

wariant niebieski jest najbezpieczniejszy społecznie. Jest nam przykro, że będą wyburzenia, ale będzie ich mniej nie w poprzednim wariancie. W tych dwu firmach pracuje 150 osób.

 

Mieszkańcy Miszewa oraz Miszewka generalnie z ulgą przyjęli nowe warianty, jednakże swego oburzenia nie kryła część mieszkańców Dąbrowy (części miejscowości Miszewko położonej przy granicy z Baninem) oraz kilkoro mieszkańców Banina, którzy bezpośrednio graniczą z nowym wariantem. Mówili o tym, że nic nie wiedzieli, że będzie tam budowana droga, gdy kupowali działki. Wspominali też o swych wątpliwościach odnośnie ekranów akustycznych – według nowych ustaleń ekrany mają być budowane według nowych norm hałasu. Generalizując ma być ich mniej.

 

Mieszkańcy terenów położonych w obrębie planowanych zmian (Miszewka, Miszewa, Dąbrowy oraz części Banina), czyli wariantu IA (czerwonego), Neret I (fioletowy) oraz Neret II (niebieski) mogą wyrazić swój głos. W siedzibie UG Żukowo oraz oddziału gdańskiego GDDKiA dostępne są ankiety na których mogą przedstawić swój głoś z którymś z proponowanych rozwiązań. Ankiety można składać w siedzibie UG Żukowo lub GDDKiA w Gdańsku do 8 lutego legitymując się dowodem osobistym lub stosownym dokumentem potwierdzającym własność działek w obrębie planowanej inwestycji.

 

Wojciech Albecki


Kwestia ekranów akustycznych wzbudziła wiele wątpliwości podczas budowy ulicy Nowa Słowackiego w Gdańsku. Wiele mieszkańców narzeka, że poprzez budowę ekranów odcięto ich od świata, że wcale hałas nie zniknął. Skarżą się też na kwestie związane z bezpieczeństwem – w obrębie ekranów zdarzają się drobne kradzieże oraz włamania do zaparkowanych aut. Straży Miejskiej i Policji jest o wiele trudniej obserwować poprzecinane zaporami przeciw hałasowi tereny osiedli, a co za tym idzie prowadzić pościg za podejrzanymi. Potencjalni drobni przestępcy mogą w każdej chwili łatwo oddalić się nie zauważeni przez nikogo.

W świetle prowadzonych pomiarów okazuje się, że najskuteczniejszym ogranicznikiem hałasu jest budowanie dróg metodą w wykopie oraz stosowanie wówczas w najbardziej newralgicznych miejscach ekranów akustycznych.

 

{gallery}2013/2013-01/omt{/gallery}

 

{module Autor-Wojciech-Albecki|none}

 

{module dol-artykulu|none}

Skomentuj

Użytkownicy serwisu publikują swoje komentarze wyłącznie na własną odpowiedzialność. Portal Chwaszczyno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść umieszczoną na łamach serwisu przez użytkowników. Drogi czytelniku szanuj innych opinie. Bądź odpowiedzialny za własne słowa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.