Cisza wyborcza również w internecie.

 

O północy rozpoczęła się cisza wyborcza, która potrwa do zamknięcia lokali wyborczych, czyli do godz. 21 w niedzielę. Nie wolno w tym czasie prowadzić agitacji wyborczej, ani podawać do wiadomości publicznej wyników sondaży.

 

Podczas ciszy wyborczej zabroniona jest czynna agitacja wyborcza, czyli m.in. organizowanie pochodów, manifestacji, rozdawanie ulotek, rozwieszanie plakatów, zachęcanie do głosowania na poszczególnych kandydatów. Agitacji na rzecz kandydatów nie można prowadzić w lokalach wyborczych oraz w budynkach, w których te lokale się znajdują.

 

W czasie obowiązywania ciszy wyborczej plakaty, billboardy czy ulotki wywieszone w trakcie kampanii na słupach ogłoszeniowych czy murach mogą tam pozostać, natomiast muszą zostać usunięte z samochodów czy autobusów, które będą jeździć w okresie ciszy wyborczej. Nie jest zakazane organizowanie akcji zachęcających do pójścia do urn, jeśli nie ma to formy agitacji wyborczej na rzecz konkretnych kandydatów, nie jest prowadzone przez nich samych, czy ich sztaby.

 

Cisza wyborcza obowiązuje również w internecie. Państwowa Komisja Wyborcza traktuje internet jak prasę, a zatem wszystko co pojawi się przed północą w piątek może pozostać na stronach internetowych, natomiast nie powinna być prowadzona żadnego rodzaju agitacja już po północy z piątku na sobotę. Wszystkie komentarze i publikacje na forum związane z agitacją wyborczą będą usuwane.

 

W odpowiedzi na liczne pytania Państwowa Komisja Wyborcza sprecyzowała, jakie działania mediów są dozwolone w czasie ciszy przedwyborczej. PKW wyjaśniła, że w okresie ciszy wyborczej media m. in. mogą:

 

  • informować o przebiegu wyborów;
  • relacjonować głosowanie kandydatów na radnych i kandydatów na wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) i innych osób biorących udział w głosowaniu;
  • podawać informacje o komitetach wyborczych uczestniczących w wyborach pod warunkiem, że zostaną wskazane wszystkie komitety wyborcze, które zarejestrowały listy kandydatów na radnych lub kandydatów na wójta (burmistrza, prezydenta miasta), w danej jednostce samorządu terytorialnego, a sposób prezentacji tej informacji nie będzie wyróżniać żadnego z komitetów;
  • podawać informację o frekwencji wyborczej w ubiegłych latach;
  • podawać w dniu wyborów informacje o liczbie osób, którym wydano karty do głosowania ustalonej przez Państwową Komisję Wyborczą na podstawie danych otrzymanych z obwodowych komisji wyborczych;
  • emitować własne ogłoszenia i ogłoszenia rozpowszechniane na zlecenie osób trzecich zachęcające do udziału w wyborach pod warunkiem, że w materiałach tych nie będą prezentowały się osoby reprezentujące komitety wyborcze lub z nimi związane, a także osoby kandydujące w wyborach i nie będą one stanowiły reklamy komitetu wyborczego lub kandydata, ani zachęcały do głosowania na daną listę lub listy, a także na danego kandydata na wójta (burmistrza, prezydenta miasta);
  • w okresie „ciszy wyborczej” w Internecie mogą pozostawać materiały o charakterze agitacyjnym oraz wyniki sondaży przedwyborczych, umieszczonych tam przed jej rozpoczęciem, pod warunkiem, że nie będą w nich dokonywane żadne zmiany.

 

 oprac. pkw,infor.pl

Skomentuj

Użytkownicy serwisu publikują swoje komentarze wyłącznie na własną odpowiedzialność. Portal Chwaszczyno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść umieszczoną na łamach serwisu przez użytkowników. Drogi czytelniku szanuj innych opinie. Bądź odpowiedzialny za własne słowa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.