Padły kolejne deklaracje dotyczące budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta (OMT). Komitet Monitorujący Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) wykreślił projekt budowy OMT z Wykazu Dużych Projektów. Natomiast udało się przyspieszyć termin rozprawy dot. zaskarżenia decyzji środowiskowej budowy OMT. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w Warszawie wyznaczył pierwszy termin rozprawy na 3 października 2017 r.
Echa budowy (a raczej przygotowań do budowy) Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta co rusz wracają na tapety pomorskich portali. Niedawno podjęto dwie kolejne decyzje, które mogą wpłynąć na dalsze etapy rozwoju OMT.
Przypomnijmy, że Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta jest to ok. 30 km droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską na węźle w Chwaszczynie. Jej powstanie ma usprawnić poruszanie się po drodze krajowej nr 20 i odciążyć wiecznie zakorkowaną Obwodnicę Trójmiasta.
Pierwsza rozprawa w NSA w październiku
Jednym z niezbędnych dokumentów potrzebnych do uruchomienia przetargów i rozpoczęcia budowy trasy jest decyzja środowiskowa. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) i Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ) wydały pozytywną opinię dot. OMT. Obie decyzje zaskarżyło 5 podmiotów, o których pisaliśmy w artykule „5 podmiotów zaskarżyło decyzję środowiskową w sprawie budowy OMT”.
Spór miał rozstrzygnąć NSA w Warszawie. Rozprawę wyznaczono na przyszły rok, jednak dzięki interwencji samorządowców i Kaszubskiego Związku Pracodawców udało się zmienić termin na 3 października 2017 r. Jeśli sąd podtrzyma decyzję środowiskową, żadne decyzje administracyjne nie będą już potrzebne i będzie można rozstrzygnąć przetarg.
OMT wykreślona z dużych projektów
Nawet, jeśli NSA w Warszawie uzna, że zaskarżenia decyzji środowiskowej są bezpodstawne, nie oznacza to, że od razu rozpiszą przetarg na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Jak podał Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk, Komitet Monitorujący POIiŚ działający przy Ministerstwie Rozwoju skreślił inwestycję z Wykazu Dużych Projektów. Przyczyną zdjęcia obwodnicy z listy jest aktualny brak finansowania.
Samorządowcy zwrócili się do Komisji Europejskiej, aby ta przyjrzała się działaniom polskiego rządu. W efekcie europejski komisarz do spraw polityki regionalnej wysłał listy do sekretarza stanu w ministerstwie rozwoju Jerzego Kwiecińskiego z prośbą o wyjaśnienie działań dot. realizacji S6. Finansowanie OMT i Trasy Kaszubskiej będzie tematem rozmów ministerstwa i Komisji Europejskiej.
Obwodnica na rządowej liście PBDK
Należy zaznaczyć, że Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta jest ujęta w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych, który jest dokumentem określającym politykę budowy dróg w całym kraju. Projekty zawarte w tym programie są warte 200 mld zł, a te, które mają zapewnione finansowanie, są warte 135 mln zł. Na budowę OMT potrzeba 2 mld zł, jednak ta droga nie ma zapewnionego finansowania.
O przystąpieniu do budowy OMT zdecydowano tuż przed wyborami parlamentarnymi w 2015 r. i tak naprawdę nigdy nie miała zapewnionego finansowania.
WIZUALIZACJA OBWODNICY METROPOLITALNEJ TRÓJMIASTA
O tym, jak bardzo potrzebna jest budowa OMT i Trasy Kaszubskiej, pokazują dane opublikowane na portalu Trójmiasto.pl: „Padł rekord natężenia ruchu na Obwodnicy Trójmiasta”.
fot. tytułowa: Droga krajowa S6 – facebook.com/takdlas6wwojewodztwiepomorskim/