{module do-reklamy-intertekst|none}
W siedzibie PKM S.A. otwarto dzisiaj koperty z ofertami jakie wpłynęły na ogłoszony przez spółkę przetarg na projekt budowlany Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wśród 12 propozycji przeważają oferty polsko-zagranicznych konsorcjów, mających na swym koncie realizacje kolejowych projektów w krajach UE. Najtańsza złożona oferta opiewa na kwotę 4,5 mln zł, najdroższa – prawie 15 mln zł. Obecnie trwa analiza ofert pod względem formalno-prawnym, która pozwoli na wyłonienie w ciągu kilku dni ostatecznego wykonawcy projektu budowlanego PKM.
Obok ceny, drugim kryterium decydującym o wyborze oferty jest termin wykonania projektu. W przetargu PKM S.A. określiła następujące graniczne terminy wykonania projektów:
- dla Zadania 1 – między lotniskiem a Osową (budowa ma się skończyć do maja 2012 r.), firmy musiały się wyrobić do 30 sierpnia 2011 r.
- dla Zadania 2 między Wrzeszczem a Portem Lotniczym (ma powstać do wiosny 2015 r.), termin dostarczenie dokumentacji ustalono na czerwiec 2012 r.
Za każdy dzień skrócenia terminu realizacji projektu wykonawcy otrzymują dodatkowe punkty w ocenie swojej oferty. Wśród złożonych w PKM S.A. ofert znajdują się propozycje skrócenia terminu realizacji Zadania 1 do 32 dni (względem terminu granicznego), a w przypadku Zadania 2 nawet do 100 dni – m.in. od uzyskanej za to kryterium punktacji zależy ostateczny wybór projektanta budowlanego PKM.
Sprawdzenie wszystkich ofert pod kątem formalno-prawnym, naliczenie punktacji i ostateczna ocena ofert potrwa kilka dni. Zwycięzcę przetargu powinniśmy poznać w pierwszych dniach maja.
Najtańszą, wartą 4,5 mln zł ofertę, złożyło konsorcjum firm BBF z Poznania i EGIS Poland z Warszawy.
Oferta Transprojektu Gdańskiego jest co prawda o 400 tys. zł droższa, ale firma zadeklarowała najkrótszy termin jej wykonania: odpowiednio o 32, i o 100 dni szybciej.
Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł(netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.
Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.
W przetargu na projekt budowlany Pomorskiej Kolei Metropolitalnej swoje oferty złożyły (kwoty brutto):
- Konsorcjum: Lider: BBF Sp. z o. o. z Poznania; Partner: EGIS POLAND Sp. z o. o. z Warszawy – 4 551 000 zł
- Transprojekt Gdańsk Sp. z o. o. z Gdańska – 4 990 417,50 zł
- Konsorcjum: Lider: Europrojekt Gdańsk Sp. z o. o. z Gdańska; Partner: SSF Ingenieure AG (Niemcy) – 6 089 730 zł
- KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o. o. z Warszawy – 6 703 500 zł
- Konsorcjum: Lider: SENER Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: SENER INGENIERA Y SISTEMAS S.A. (Hiszpania) – 7 588 485 zł
- Konsorcjum: Lider: DB International GmbH Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Schuessler – Plan Inżynierzy Sp. z o. o. z Warszawy – 8 727 809,40 zł
- SYSTRA SA (Francja), reprezentowana przez SYSTRA SA Oddział w Polsce (Warszawa) – 8 757 600 zł
- Konsorcjum: Lider: Scott Wilson Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Scott Wilson Ltd (Wielka Brytania) – 9 348 000 zł
- Konsorcjum: Lider: Mott MacDonald Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Mott MacDonald Limited (Wielka Brytania) – 9 963 000 zł
- ARCADIS Sp. z o. o. z Warszawy – 10 332 000 zł
- Konsorcjum: Lider: SUDOP Polska Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: SUDOP PRAHA (Czechy) – 14 985 459 zł
- Voessing Polska Sp. z o. o. z Poznania – 14 998 000 zł
Pomorska Kolej Metropolitalna to epokowa inwestycja naszego województwa. W swej 12-letniej historii samorząd województwa pomorskiego nie realizował jeszcze inwestycji o wartości ponad 700 mln zł.
W najbliższych latach PKM zrewolucjonizuje transport publiczny w Trójmieście i na Kaszubach. Nie tylko bowiem połączy ona Gdańsk i Gdynię z lotniskiem w Rębiechowie, ale także pozwoli mieszkańcom wielu peryferyjnych dzielnic Trójmiasta szybciej dotrzeć do pracy i szkoły. Tysiące ludzi, codziennie stojących dziś w korkach, już za kilka lat będzie miało alternatywę w postaci szybkiego, bardziej ekonomicznego i ekologicznego transportu kolejowego.
Docelowo Pomorską Kolej Metropolitalną będzie rozszerzona o połączenia z Kaszubami. Całość ma powstać w popularnym w Europie Zachodniej systemie „park&ride”, czyli „parkuj i jedź”, umożliwiającym dojazd do przystanków PKM własnym autem, pozostawienie go na parkingu i pokonanie dalszej trasy wygodną, szybką koleją.
źródło oprac.:pkm-sa.pl,trojmiasto.pl
{module do-reklamy-intertekst-2|none}
{module reklama-artykul-n|none}