12 firm chce zaprojektować Pomorską Kolej Metropolitalną

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on whatsapp
Share on print

{module do-reklamy-intertekst|none}

 

W siedzibie PKM S.A. otwarto dzisiaj koperty z ofertami jakie wpłynęły na ogłoszony przez spółkę przetarg na projekt budowlany Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wśród 12 propozycji przeważają oferty polsko-zagranicznych konsorcjów, mających na swym koncie realizacje kolejowych projektów w krajach UE. Najtańsza złożona oferta opiewa na kwotę 4,5 mln zł, najdroższa – prawie 15 mln zł. Obecnie trwa analiza ofert pod względem formalno-prawnym, która pozwoli na wyłonienie w ciągu kilku dni ostatecznego wykonawcy projektu budowlanego PKM.

 

 

 

Obok ceny, drugim kryterium decydującym o wyborze oferty jest termin wykonania projektu. W przetargu PKM S.A. określiła następujące graniczne terminy wykonania projektów:

  • dla Zadania 1 – między lotniskiem a Osową (budowa ma się skończyć do maja 2012 r.), firmy musiały się wyrobić do 30 sierpnia 2011 r.
  • dla Zadania 2 między Wrzeszczem a Portem Lotniczym (ma powstać do wiosny 2015 r.), termin dostarczenie dokumentacji ustalono na czerwiec 2012 r.

 

Za każdy dzień skrócenia terminu realizacji projektu wykonawcy otrzymują dodatkowe punkty w ocenie swojej oferty. Wśród złożonych w PKM S.A. ofert znajdują się propozycje skrócenia terminu realizacji Zadania 1 do 32 dni (względem terminu granicznego), a w przypadku Zadania 2 nawet do 100 dni – m.in. od uzyskanej za to kryterium punktacji zależy ostateczny wybór projektanta budowlanego PKM.

 

Sprawdzenie wszystkich ofert pod kątem formalno-prawnym, naliczenie punktacji i ostateczna ocena ofert potrwa kilka dni. Zwycięzcę przetargu powinniśmy poznać w pierwszych dniach maja.

 

Najtańszą, wartą 4,5 mln zł ofertę, złożyło konsorcjum firm BBF z Poznania i EGIS Poland z Warszawy.

 

Oferta Transprojektu Gdańskiego jest co prawda o 400 tys. zł droższa, ale firma zadeklarowała najkrótszy termin jej wykonania: odpowiednio o 32, i o 100 dni szybciej.

 

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł(netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

 

W przetargu na projekt budowlany Pomorskiej Kolei Metropolitalnej swoje oferty złożyły (kwoty brutto):

  • Konsorcjum: Lider: BBF Sp. z o. o. z Poznania; Partner: EGIS POLAND Sp. z o. o. z Warszawy – 4 551 000 zł
  • Transprojekt Gdańsk Sp. z o. o. z Gdańska – 4 990 417,50 zł
  • Konsorcjum: Lider: Europrojekt Gdańsk Sp. z o. o. z Gdańska; Partner: SSF Ingenieure AG (Niemcy) – 6 089 730 zł
  • KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o. o. z Warszawy – 6 703 500 zł
  • Konsorcjum: Lider: SENER Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: SENER INGENIERA Y SISTEMAS S.A. (Hiszpania) – 7 588 485 zł
  • Konsorcjum: Lider: DB International GmbH Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Schuessler – Plan Inżynierzy Sp. z o. o. z Warszawy – 8 727 809,40 zł
  • SYSTRA SA (Francja), reprezentowana przez SYSTRA SA Oddział w Polsce (Warszawa) – 8 757 600 zł
  • Konsorcjum: Lider: Scott Wilson Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Scott Wilson Ltd (Wielka Brytania) – 9 348 000 zł
  • Konsorcjum: Lider: Mott MacDonald Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Mott MacDonald Limited (Wielka Brytania) – 9 963 000 zł
  • ARCADIS Sp. z o. o. z Warszawy – 10 332 000 zł
  • Konsorcjum: Lider: SUDOP Polska Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: SUDOP PRAHA (Czechy) – 14 985 459 zł
  • Voessing Polska Sp. z o. o.  z Poznania – 14 998 000 zł

 


 

Pomorska Kolej Metropolitalna to epokowa inwestycja naszego województwa. W swej 12-letniej historii samorząd województwa pomorskiego nie realizował jeszcze inwestycji o wartości ponad 700 mln zł.
W najbliższych latach PKM zrewolucjonizuje transport publiczny w Trójmieście i na Kaszubach. Nie tylko bowiem połączy ona Gdańsk i Gdynię z lotniskiem w Rębiechowie, ale także pozwoli mieszkańcom wielu peryferyjnych dzielnic Trójmiasta szybciej dotrzeć do pracy i szkoły. Tysiące ludzi, codziennie stojących dziś w korkach, już za kilka lat będzie miało alternatywę w postaci szybkiego, bardziej ekonomicznego i ekologicznego transportu kolejowego.
Docelowo Pomorską Kolej Metropolitalną będzie rozszerzona o połączenia z Kaszubami. Całość ma powstać w popularnym w Europie Zachodniej systemie „park&ride”, czyli „parkuj i jedź”, umożliwiającym dojazd do przystanków PKM własnym autem, pozostawienie go na parkingu i pokonanie dalszej trasy wygodną, szybką koleją.

 

 

pkm_mapa1

 

pkm_mapa

źródło oprac.:pkm-sa.pl,trojmiasto.pl

{module do-reklamy-intertekst-2|none}

{module reklama-artykul-n|none}

Skomentuj

Użytkownicy serwisu publikują swoje komentarze wyłącznie na własną odpowiedzialność. Portal Chwaszczyno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść umieszczoną na łamach serwisu przez użytkowników. Drogi czytelniku szanuj innych opinie. Bądź odpowiedzialny za własne słowa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

five × 5 =

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.