18 czerwca 2025 roku w Chwaszczynie nastąpił długo oczekiwany finał piętnastoletnich przygotowań: o godzinie 10:00 odbyło się oficjalne otwarcie pierwszego, 16-kilometrowego odcinka Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta (drogi ekspresowej S7) łączącego węzeł Chwaszczyno z Żukowem i Glinczem. W uroczystości uczestniczyli minister infrastruktury Dariusz Klimczak, marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk oraz przedstawiciele samorządów – od starosty powiatu kartuskiego Bogdana Łapy po wicewojewodę Emila Rojka.
Inwestycja, której realizację rozpoczęto w 2009 roku, miała na celu odciążenie dotychczasowej obwodnicy zachodniej Trójmiasta (drogi krajowej nr 20, przekwalifikowanej przed kilkoma miesiącami na wojewódzką DW218) od intensywnego ruchu tranzytowego, w tym ciężarówek TIR. Umowny koszt budowy pierwszego fragmentu początkowo szacowano na 716 mln zł, jednak po korektach – głównie ze względu na zmiany zakresu robót – wzrósł on do 882 mln zł. Łącznie z drugim, jeszcze nieotwartym odcinkiem wartość całego 32-kilometrowego przedsięwzięcia wyniesie blisko 2,9 mld zł.
Nowa trasa, z przekrojem 2×2 pasy ruchu i rezerwą terenu pod trzeci pas, wyposażona została w 28 obiektów inżynierskich – w tym 16 wiaduktów, 3 mosty, kładkę dla pieszych, sześć przejść dla zwierząt i jedno przejście podziemne – oraz w ponad 19 000 m² ekranów akustycznych i 5 000 m² ekranów przeciwolśnieniowych.
Chociaż rozpoczęcie ruchu odbyło się bez większych problemów technicznych, mieszkańcy Chwaszczyna i okolic szybko wskazali nowe utrudnienia. Zamknięcie dotychczasowego bajpasu łączącego Trasę Chwaszczyńską z DK20 zmusiło kierowców na trasie Lębork–Żukowo do “zawracania” na węźle Dąbrowa, co w szczytach porannych i popołudniowych tworzy korki zwłaszcza na ulicy Rdestowej i wiadukcie Krzemowa. Okres wakacyjny i związany z nim wzmożony ruch turystyczny dodatkowo potęgują przeciążenie lokalnych dróg objazdowych.
Kluczowym postulatem mieszkańców jest uruchomienie brakujących łącznic na węźle Chwaszczyno, które umożliwią bezpośredni wjazd i zjazd z Trasy Kaszubskiej (S6) bez konieczności korzystania z dróg gminnych. Radny powiatu kartuskiego Jacek Fopke, we współpracy z GDDKiA, samorządami Gdyni, Gdańska oraz władzami wojewódzkimi, doprowadził do porozumienia w sprawie przygotowania dokumentacji projektowej i wariantów budowy krótkiego odcinka łącznikowego do ul. Oliwskiej (DW218). Jak zapowiedziały władze, przetarg w formule „projektuj i buduj” powinien zostać ogłoszony jeszcze w drugiej połowie 2025 roku.
Drugi etap inwestycji, obejmujący odcinek od Żukowa do węzła Gdańsk Południe, jest już zaawansowany w ponad 90 proc. i ma zostać udostępniony kierowcom we wrześniu br. Po ukończeniu całego obwodu, liczącego w sumie 32 km, GDDKiA przewiduje przejęcie nawet 30 proc. ruchu z dawnej obwodnicy S6, co – zdaniem ekspertów – znacząco poprawi płynność podróży w metropolii trójmiejskiej.
Mieszkańcy Chwaszczyna zapowiadają, że dopiero po wakacjach, gdy ruch powróci do stałych szczytów, będzie można obiektywnie ocenić realne korzyści z OMT i wskazać ewentualne kolejne obszary wymagające usprawnień. Niemniej już dziś samorządowcy deklarują dalsze wsparcie dla szybkiej realizacji łączników, bez których pełny potencjał nowej obwodnicy nie zostanie w pełni wykorzystany.
fot. źródło: https://www.metropolitalna-zadanie1.pl/