Jerzy Żurawicz – poprzednik obecnego burmistrza – choć niewiele zrobił w Chwaszczynie i Tuchomiu, to miał kilka cech pozytywnych. Jedną z nich była transparentność urzędników zatrudnionych w UG Żukowo. Każdy z mieszkańców mógł wejść na stronę internetową gminy (http://bip.zukowo.pl) i znaleźć wykaz wszystkich urzędników zatrudnionych w Urzędzie Gminy z podaniem ich imienia, nazwiska, nr telefonu, stanowiska, adresu e-mail i nr pokoju.
Zasada ta obowiązywała każdego – od sprzątaczek i kierowców po kierowników referatów. Dodatkowo każdy z urzędników odbierając telefon od petenta, przedstawiał się bez wezwania.
Dziś takiego wykazu już nie ma – zniknął wkrótce po wyborze nowego burmistrza. Nasza redakcja otrzymała wiele sygnałów od mieszkańców, którzy twierdzą, że kontakt z urzędem został ograniczony, a wręcz uniemożliwiony. Nie każdy może bowiem w czasie pracy dzwonić do UG Żukowo na centralny numer telefonu i tłumaczyć kilkukrotnie każdemu po kolei z urzędników o co mu chodzi, zanim go połączą z merytorycznym pracownikiem urzędu. Za poprzednika obecnego burmistrza obywatel mógł wejść na stronę internetową urzędu i wyszukać odpowiedniego urzędnika po jego nazwisku, stanowisku itp. Dodatkowo mógł bezpośrednio do niego zadzwonić w godzinach urzędowania lub napisać mejla w dogodnym dla siebie czasie. Teraz każdy telefon i każdy e-mail trafia do jednego kotła lub kilku mniejszych kociołków. Obywatel ma tylko do dyspozycji numer telefonu na centralę lub do kierowników referatów, tak samo jest z adresem e-mail. Każdy z pozostałych urzędników stał się anonimowym lub wręcz tajnym urzędnikiem. Bo przecież skąd petent ma widzieć, czy jego sprawą zajmuje się w danym referacie kierownik, czy nieustalona ilość pracujących tam osób?
W tej sprawie zwróciliśmy się z zapytaniem do Sylwii Kubryńskiej rzecznika prasowego UG w Żukowie.
Oto odpowiedź jaką otrzymaliśmy:
W nawiązaniu do Pana zapytania mailowego z dnia 9 listopada 2015 roku, o udzielenie informacji publicznej w kwestii informacji udostępnianych na stronie internetowej BIP gminy Żukowo, a w szczególności braku wykazu obecnych pracowników urzędu wraz z wykazem referatów, zajmowanym stanowiskiem, adresem e-mail, numerem telefonu oraz numerem pokoju, informuję, że na stronie BIP umieszczone są informacje dotyczące poszczególnych komórek administracyjnych Urzędu Gminy w Żukowie oraz numery telefonów kontaktowych oraz adresy e-mail, w tym do kierowników i koordynatorów referatów.
Podane informacje na stronie BIP w żaden sposób nie ograniczają kontaktu z pracownikami Urzędu Gminy w Żukowie. Ogólną zasadą jest, że za dany referat i wszelkie sprawy dotyczące jego pracy odpowiada kierownik lub koordynator referatu. Dlatego właśnie do nich kierowane są zapytania mieszkańców oraz odwołania do pism. Kierownicy – jako odpowiedzialni za całość pracy referatu, po odebraniu wiadomości zajmują się sprawą, lub decydują do kogo ją skierować. Zwracając się zatem do osoby kompetentnej – kierownika lub koordynatora referatu – mieszkańcy mogą otrzymać pełną informację, a w przypadku jakichkolwiek interwencji zgłaszanych przez mieszkańców – zapewnienie, że sprawą zajmie się osoba bezpośrednio odpowiedzialna. Jeśli zaś chodzi o problem z ustaleniem tożsamości danego urzędnika – informuję, że pracownicy zostali pouczeni w tej kwestii.
Wygląd strony BIP Gminy Żukowo regulowany są Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18.01.2007 roku w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej i spełnia wszystkie jego wymogi.