Trzy nowe przystanki PKM. Rozszerzenie linii kolejowej dla metropolii.

{module do-reklamy-intertekst|none}

 

„Gdańsk Osowa, Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion – to trzy dodatkowe przystanki PKM, jakie powstaną równolegle z realizowanym obecnie projektem” – poinformował marszałek województwa Mieczysław Struk, podczas odbywającej się w Urzędzie Marszałkowskim II konferencji „Pomorska Kolej Metropolitalna – przyszłość, rozwój, inwestycje”.

 

Wszystko to za sprawą starań władz samorządowych Gdyni i województwa oraz spółek PKP, PLK i PKM. Rozszerzona linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej połączy Gdańsk i Gdynię z lotniskiem w Rębiechowie i linią kolejową nr 201 z Kościerzyny do Gdyni, a skorzystają na tym mieszkańcy całej metropolii i Kaszub.

 

W Osowej pod torami zbudowany zostanie zbudowany tunel dla pieszych, a koło stacji 67 miejsc parkingowych.

 

kolej-metropolitalna-zdjecie1

Pozostałe dwa przystanki, tj. infrastrukturę i parkingi wykona samorząd gdyński. „Przystanek „Gdynia Karwiny” zostanie umiejscowiony przy wiadukcie ulicy Wielkopolskiej i będzie miał dwa perony jednokrawędziowe oraz kładkę nad torami.

 

kolej-metropolitalna-zdjecie2

Przystanek „Gdynia Stadion” zostanie zbudowany przy wiadukcie nad ulicą Sportową. Dzięki tej inwestycji będzie możliwy dojazd z całej metropolii do hali widowiskowo-sportowej i na imprezy na stadionie.

 

kolej-metropolitalna-zdjecie3

Oprócz wspomnianych dwu przystanków PKM-ki w Gdyni powstanie również przystanek „Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana” składający się z jednego peronu przy torze w kierunku Kościerzyny, a wybuduje go nowopowstałe C.H. Riviera. Cały projekt linii PKM opiewa na kwotę 926 mln zł netto, z czego 85 proc. dofinansowuje Unia Europejska.

W związku z rozszerzeniem inwestycji koszty projektu w stosunku do całości nakładów wzrosną o około 23,6 mln zł. Przez rozszerzenie przyjętego wariantu czas realizacji inwestycji nie będzie wydłużony. Cała linia PKM ma zostać otwarta już 1 lipca 2015 roku.

Projekt niesie za sobą szereg zmian. W przyszłości w kolejnej perspektywie unijnego finansowania zostanie przeprowadzona elektryfikacja PKM-ki (w tej chwili cały tabor będzie kolejką spalinową), tabor ma zostać ujednolicony (jeden typ dla PKM i SKM), udziały PKP w SKM mają zostać przekazane samorządowi województwa, a także dzięki rozmowom z samorządami nt. taryf zostanie rozszerzona paleta różnych wariantów biletu metropolitalnego.

 

W najbliższym czasie przygotowywane będą kolejne plany inwestycyjne, które Ministerstwo Transportu nazywa wielką rewolucją transportową w całym województwie.

W kierunku Gdańska funkcjonuje linia 171, która kursuje co pół godziny. Aby dostać się na przystanek „Gdańsk Osowa” na wysokości ulicy Barniewickiej należałoby przesiąść się w gdański autobus linii 169 lub 210. Poza tym, aby korzystać z tej opcji, linie te powinny być ze sobą czasowo skorelowane, aby móc płynnie korzystać z przesiadki. Należy jednak wziąć pod uwagę korki i opóźnienia. Na ile mieszkańcy Chwaszczyna skorzystają z rozszerzenia projektu?

Na stronie trojmiasto.gazeta.pl zamieszczono ankietę  „Jakie inne modyfikacje projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej powinny być jeszcze wprowadzone?” warto zagłosować za przystankiem Gdańsk Kielnieńska, który byłby dobrym rozwiązaniem dla mieszkańców Chwaszczyna.

 

źródło: www.trójmiasto.gazeta.pl
www.pkm-sa.pl
Dziennik Bałtycki

zdjęcia: www.pkm-sa.pl

{module Autor-Karol-Krefta|none}{module dol-artykulu|none}

Skomentuj

Użytkownicy serwisu publikują swoje komentarze wyłącznie na własną odpowiedzialność. Portal Chwaszczyno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść umieszczoną na łamach serwisu przez użytkowników. Drogi czytelniku szanuj innych opinie. Bądź odpowiedzialny za własne słowa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.