Podczas XXXVIII Sesji Rady Miejskiej w Żukowie podjętych zostało 13 uchwał. Jedna z nich dotyczyła ustanowienia zasad przyznawania diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowej dla sołtysów Gminy Żukowo oraz przewodniczących zarządów osiedli miasta Żukowo. Przygotowano również cztery projekty uchwał dotyczących uchybienia i opieszałości urzędniczej.
W piśmie skarżącym można przeczytać: „składam oficjalną skargę na praktyki stosowane w Urzędzie Gminy Żukowo względem podatników polegające na dopuszczeniu się bezczynności i niezałatwianiu spraw we właściwym terminie”. Dotyczyło ono pracowników Referatu Podatku i Opłat. Burmistrz wyraził ubolewanie z tego powodu.
– Rzeczywiście urzędnik nie skorygował w odpowiednim czasie karty podatnika. Wpływy na to konto były z różnego źródła, które okazało się tym samym, ale urzędniczki mają mnóstwo wpływów w okresie płatności i nie są w stanie być automatycznym weryfikatorem, jeżeli nie ma odpowiednich upoważnień do wpłaty na konto – informował burmistrz Wojciech Kankowski.
Jedna ze skarg została uznana za bezpodstawną, a w przypadku pozostałych radni uchwał nie podjęli. Głosowanie było zaskakujące, bowiem 18 radnych wstrzymało się od głosu, czyli wszyscy obecni na sali.
fot. Beata Bujnowska-Kowalska / zukowo.pl
Podjęta została także uchwała przyznającą diety sołtysom i przewodniczącym zarządów osiedli miasta Żukowa. Dieta ma być rekompensatą wydatków wynikających z pełnienia obowiązków sołtysa i przewodniczącego zarządu osiedla, określonych w statucie danego sołectwa lub statucie danego osiedla. Wysokość diety dla sołtysa uzależniona jest od liczby mieszkańców zameldowanych na pobyt stały w danym sołectwie, ustalanej corocznie na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego wypłatę diety. Natomiast wysokość diety dla przewodniczącego zarządu osiedla jest stała i niezależna od liczby mieszkańców.
Diety dla sołtysów wyniosą miesięcznie od 50 zł do 200 zł, a przewodniczący zarządów osiedli otrzymają 100 zł. Diety obowiązywać będą od czerwca br. Nie ulegają zmianom natomiast obowiązujące dotychczas zasady i wysokość przyznawania miesięcznej zryczałtowanej kwoty z tytułu kosztów podróży służbowej w granicach administracyjnych Gminy Żukowo.
fot. Beata Bujnowska-Kowalska / zukowo.pl
Sołtysi i przewodniczący zarządów osiedli poza zadaniami określonymi w poszczególnych statutach, muszą pozostać w stałej dyspozycji dla mieszkańców, także telefonicznej i e-mailowej, np. w sprawach utrzymywania przejezdności dróg gminnych. Wykonują również zadania zlecone Gminie Żukowo przez inne jednostki organizacyjne, samorządowe i państwowe, np. informują mieszkańców w sposób zwyczajowo przyjęty o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji środowiskowych, o obwieszczeniach Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska oraz Powiatowego Lekarza Weterynarii.
Przyjęto dwa różne sposoby rekompensowania wydatków ponoszonych przez sołtysów i przewodniczących zarządów osiedli, ponieważ sprawy i problemy występujące na terenie sołectw znacznie różnią się od tych pojawiających się na terenie miasta. Jest to szczególnie zauważalne na zebraniach wiejskich, podczas których sołtysi są rozliczani przez mieszkańców z realizacji zadań i gospodarowania środkami finansowymi z funduszu sołeckiego.
Ponadto podjęto uchwałę o dotacjach celowych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Ubieganie się o dotację związane jest z określonymi w uchwale warunkami, np. jeżeli nie istnieje możliwość podłączenia się do istniejącego zbiorczego systemu kanalizacyjnego.
XXXIX Sesja Rady Miejskiej w Żukowie odbędzie się dnia 25 kwietnia 2017 r. o godz. 14:00 w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Żukowie z następującym porządkiem obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie kworum.
3. Zapytanie o ewentualne wnioski w sprawie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji.
5. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia woli współdziałania z innymi gminami w zakresie utrzymania i eksploatacji składowiska odpadów komunalnych w Chlewnicy.
6. Podjęcie uchwały w sprawie drzew i krzewów, do których nie stosuje się przepisów art. 83 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody.
7. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Małkowo ograniczonego północną granicą działki nr 176/6 i działką nr 179 stanowiącą drogę, od strony wschodniej drogą krajową nr 20, od strony południowej granicą wsi Małkowo i od strony zachodniej rejon wschodniej granicy działki nr 29, Gmina Żukowo.
8. Podjęcie uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w Chwaszczynie.
9. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli na rok 2017.
10. Sprawozdanie Burmistrza z działalności między sesjami.
11. Wnioski, interpelacje i zapytania radnych.
12. Wnioski i zapytania sołtysów oraz przewodniczących zarządów osiedli.
13. Odpowiedzi Burmistrza na wnioski, interpelacje i zapytania.
14. Sprawy różne.
15. Zakończenie obrad sesji.
PRZEWODNICZĄCY
Rady Miejskiej w Żukowie
/-/ Witold Szmidtke
źródło: zukowo.pl / Natalia Piotrzkowska i Beata Bujnowska-Kowalska