Obwodnica metropolitalna w 2018 roku?


2016 rok to najwcześniejszy możliwy termin rozpoczęcia budowy obwodnicy metropolitalnej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku wskazała, że optymalny wariant to ten mijający Żukowo od strony wschodniej. Do realizacji jednak jeszcze długa droga. Najpierw projekt musi przebić się przez inne wnioski w ogólnopolskim konkursie, a w budżecie państwa znaleźć będzie trzeba, bagatela, 3 miliardy złotych.


Informacje na temat aktualnego stanu prac nad planowaną drogą przedstawił na czwartkowej sesji Rady Powiatu dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA, Robert Marszałek. Potwierdził on m.in., że w efekcie specjalistycznej analizy STEŚ rekomendowany do dalszego etapu został wariant IA, zakładający przebieg trasy od Chwaszczyna, równolegle z obecną drogą K20, następnie mijającej Żukowo od strony wschodniej i ciągnącej się dalej aż do węzła w Straszynie, gdzie łączyłaby się z Obwodnicą Południową.


– To efekt analizy wielu wskaźników, spotkań konsultacyjnych z mieszkańcami i 6,5 tysięcy wniosków, uwag i skarg, które w tej sprawie do nas wpłynęły, szacunków przyszłego potoku ruchu samochodowego, ocen oddziaływania na środowisko, przyjętych już planów zagospodarowania przestrzennego. W ten sposób wybrany został moim zdaniem najlepszy wariant – stwierdził dyrektor Marszałek.


Z oceną tą nie mógł się zgodzić przede wszystkim radny Mirosław Żeromski z Banina, wskazując że dla samego Żukowa i okolic najlepszy byłby wariant V lub VI, nie wymagający aż tylu wyburzeń, nie ograniczający zjazdu do Kartuz czy Przodkowa czy w ostatecznym rozrachunku tańszy niż propozycja GDDKiA.


Pytania mieli też inni radni z terenu gminy Żukowo. Eugeniusza Pryczkowskiego interesowało co stanie się z drogą K20 w miejscowości Chwaszczyno, zaś Piotra Fikusa źródło finansowania kolejnych etapów prac.


Wszelkie protesty w tej chwili na niewiele się już jednak raczej zdadzą, gdyż wybrany wariant jest najprawdopodobniej ostateczny. Dokumentacja w tej sprawie jest obecnie weryfikowana. Po jej zakończeniu, gdańskie biuro GDDKiA przekaże ją co centrali w Warszawie, która z kolei na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych zadecyduje czy projekt rekomendować do dalszych prac i wnosić m.in. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla jej realizacji. Wyjaśnić powinno się to w drugiej połowie tego roku. Dopiero po ich otrzymaniu, co także wiąże się czekaniem, będzie dopiero można przystąpić do opracowywania projektu i pozostałych pozwoleniach.


– Harmonogram zakłada, że przystąpienie do realizacji tej inwestycji mogłoby nastąpić najwcześniej w 2016 roku, o ile oczywiście projekt znajdzie uznanie w ogólnopolskim konkursie oraz znajdą się w budżecie państwa trzy miliardy złotych. W najlepszym wypadku, droga gotowa będzie więc w 2018 roku – oznajmił szef GDDKiA.


źródło: kartuzy.info autor Bartek Gruba{module dol-artykulu|none}

Skomentuj

Użytkownicy serwisu publikują swoje komentarze wyłącznie na własną odpowiedzialność. Portal Chwaszczyno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść umieszczoną na łamach serwisu przez użytkowników. Drogi czytelniku szanuj innych opinie. Bądź odpowiedzialny za własne słowa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.